خشت یکم

وبلاگی برای معماری، هنر

مکان- دوره ی تاریکی

 

٢-١-   دوره ی تاریکی:

در دورانی که تسلط بی چون چرای کلیسا بر تمامی امور سایه افکنده و آن را در اصطلاح دوران تاریکی نام نهاده اند تمامی امور تحت سیطره ی رهبران دینی و اصول قراردادی کلیسا است. انسان و جهان باید حول محوریتی قرار گیرد که کلیسا نام خدا بر آن نهاده است.

بی شک سودجویی ها و خودکامگی های فراوانی ناشی از این نوع بینش گریبان جامعه ی آن دوره را گرفته بود.

هنرمند فاقد ارزش و نشان بود و تنها اثر هنری واجد ارزش می شد و آن هم هنری که در جهت نمایش تعالی خداوند و قوانین کلیساها باشد.

در چنین شرایطی معماری نیز ناچار تحت سیطره ی این شرایط باید به گونه ای جلوه می یافت که عظمت خداوند و حقارت انسان ها و موجودات را در برابر آن نشان می داد.

معماری گوتیک با بناها و کلیساهای مرتفع که گویی دل آسمان را می شکافد و انسان را در کنار خود موجودی خوار و بی چیز می شمرد شاهدی بر شرایط معماری این دوران است.

مکان و روح مکان در این دوران آمیخته با حس کرامت و قدسی بود و در صورتی واجد ارزش می شد که حسی از حضور خداوند را به انسان منتقل کند.

نگرشی احساسی و شاعرانه درآمیخته با مکان وجودداشت اما با رویکردی که انسان را موظف به احساس بندگی و حقارت دربرابر خدایی بزرگ و عظیم نماید.

تفکرات مذهبی آمیخته با حس مکان و درک مکان از ویژگی های این دوران است.

ملاک شناسایی و ارزش گذاری مکان میزان بروز حس قدسی و نشان الوهیت آن بود.

  
نویسنده : کامیاب رحیم ; ساعت ۱٠:٤٥ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۸/٢٢
تگ ها :

دانلود کتاب های معماری

می دونم از اون پست هایی نیست که از من می خواید اما یه سری از اطلاعات می گه دیگران از این پست ها دوست دارن.

خوب امروز یه سری کتاب در مورد معماری پایدار میذارم.

این کتاب ها در سایت www.4shared.com آپلود شدن و دانلودشون خیلی آسونه حد اکثر زمان مکث 45 ثانیه هست:

کتاب اول:

والا خودمم به این کتابه نگاه نکردم چرا دروغ!!

Future Forms and Design for Sustainable Cities

 

لینک دانلود

کتاب دوم:

یه کتاب کم عکسه(!) که چند تا دیاگرام مفید داره البته من یه قسمتش رو ترجمه کردم که شاید براتون گذاشتم. اگه کتاب های بدون عکس براتون جذابیتس نداره دانلودش نکنید

Sustainable Building Technical Manual

 

لینک دانلود(3.5 مگابایت)

کتاب سوم:

این کتاب معرفی نمونه های مشابهه و خیلی ارزشمند.ضرر نمی کنید دانلود کنید.

 

SUSTAINABLE BUILDING DESIGN BOOK

لینک دانلود(11.5 مگابایت)

 

کتاب چهارم:

اینم بهترین کتاب این پسته. سال 2009 منتشر شده و تحلیل یه تعداد نمونه مشابه هستش با کیفیت عالی

Understanding_Sustainable_Architecture_2009

 

لینک دانلود(89 مگابایت)

 

اگه به درد خورد تو قسمت نظرات بنویسید.

 

  
نویسنده : خشت یکم ; ساعت ۱٠:٤٦ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۸/۸/٢٠

مکان- رویکرد اثباتی

١-٣-   رویکرد اثباتی:

برخورد اثبات گرایان و علم گرایان با مفهوم مکان ماهیتی علی و کمیتی دارد. ایشان در تلاش اند تا مکان را با تجزیه به عوامل سازنده ی آن مورد تجزیه و تحلیل علمی قرار دهند و از نتیجه ی این بررسی ها قانونی کلی در مورد آن صادر کنند.

در نظر اثبات گرایان و تجربه گرایان مفاهیم و اموری که به وسیله ی اصول علمی قابل اثبات نباشند فاقد ارزش علمی بوده و قابل ارزش گذاری و استناد نخواهند بود.

همان گونه  که اشاره شد آن ها در تلاش برای بررسی علمی مکان، سعی بر تجزیه مکان به یکسری ویژگی ها دارند که با اصول تجربی و علمی قابل اندازه گیری و بیان باشد و بتوان در همه جا از این اصول کلی بهره گرفت.

در این رویکرد ارزش اشیا در قابلیت اندازه گیری و قابل مشاهده بودن آن ها است و فرایند طراحی مبتنی بر اصول عقلایی و تیوری ها است (پرتوی، 190:87).

از دیگر ویژگی های این نوع نگرش استقلال از تاثیرپذیری از مشاهده ی شخصی محقق و افراد در مورد پدیده ی تحت بررسی است.

برخلاف نگرش پدیدارشناسانه احساس و تجربه ی شخصی نقشی در رویکرد اثباتی ندارد، و حتی باید از آن پرهیز شود.

تکیه بر تیوری ها و نظریه های علمی در شناخت مکان و بررسی تجربی/عددی[1] از شاخص های رویکرد اثباتی به مکان و مفهوم آن است.

کالبد، جهت، اندازه، موقعیت و... از این دست در تعاریف اثباتی مکان می باشند. تعاریفی که در فیزیک، ریاضیات، هندسه وجود دارد می تواند مثال هایی از بیان اثباتی مکان باشد.



18- Empirical

  
نویسنده : کامیاب رحیم ; ساعت ۱۱:٤٩ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۸/۱٥
تگ ها :

مکان- رویکرد انتقادی

 

1-1-   رویکرد انتقادی:

دیدگاه انتقادی برخاسته از مکتب فرانکفورت است و از لحاظ ایدئولوژیک می تواند پایه در مارکسیسم و فمنیسم داشته باشد. نمونه ی خوب نظریه ی انتقادی، منطقه گرایی انتقادی کنت فرامپتون[1] است (نسبیت، 23:87) که مورد توجه این صاحب نظران قرار گرفته و آنها را نگران ازبین رفتن و بی توجهی به ویژگی های ذاتی مکان کرده است. نگرانی آن ها همسان سازی جهان و همگون شدن ساختمان سازی است.

اعتقاد ایشان آن است که باید با توجه به ویژگی های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و شرایط اقلیمی سایت و ویژگی های منطقه ای دست به طراحی و خلق فضا و مکان زد.

البته آن ها مخالف قاطع مدرنیسم نیستند بلکه اعتقاد به بهره جویی از ویژگی های کارآمد معماری مدرن و پرهیز از جهانی سازی معماری دارند.

نظریه ی انتقادی در مقایسه با نوع توصیفی و تجویزی، جهان مصنوع و رابطه ی آن را با جامعه جامع تر ارزیابی می کند. این شیوه ی مجادله گرا اغلب جهت گیری تند سیاسی یا اخلاقی دارد و در پی ایجاد تغییرات است (نسبیت، 22:87و23).



17- Kenneth Frampton

  
نویسنده : کامیاب رحیم ; ساعت ۸:٤٥ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۸/۸
تگ ها :

جایزه شیندلر+ مسابقه شیندلر 2010


اول بگم این شرکت شیندلر یکی از معروف ترین ها در کار خودشه اگه مترو رفته باشین میفهمین چی میگم تمام پله برقی ها ایستگاه های قدیمی خط یک و دو از این شرکت خریداری شدن. فکر کنم فقط دو تا رقیب در تکنولوژِی داره اولی اوتیس ساخت امریکا هست و دومی یه شرکت ژاپنیه که اسمش یادم نیست و روی سرعت حمل و نقل عمودی خیلی سرمایه گذاری کرده و سریع ترین آسانسورهای دنیا رو میسازه


جایزه شیندلر

فلسفه جایزه شیندلر

شهرها ظرفیت های پنهان زیادی برای براورده کردن خواسته های انسان دارند.بهره برداری از همه آن چیزی که شهر به مردم ارائه می دهد به  "دسترسی"  وابستگی زیادی دارد.

هدف جایزه شیندلر بهبود دسترسی و تحرک  برای تمام ساکنان شهر، صرف نظر از سن ، وضعیت خود و یا قابلیت های فیزیکی است. در اینجا معماران جوان به چالشی فراتر از فرم ، نور و مواد فکر می کنند و به تمرکز بر نیازهای مردمی که سرانجام ساکن ساختارها و فضاها که آنها طراحی می کنند می پردازند.

این به معنی در نظر گرفتن تنوع شهرها ، و قبول حق تمام افراد جامعه -کودکان ، نوجوانان ، والدین ، کارگران ، سالمندان و افراد با نیازهای خاص - برای حرکت آزادانه و لذت بردن از فضاهای عمومی است.

تاریخچه جایزه شیندلر

از زمان اولین رقابت در سال 2003-2004  ، این جایزه  به  بالا بردن آگاهی در موضوع دسترسی به معماران جوان و موسسات در اروپا کمک زیادی کرده است.

این جایزه حاصل پشتیبانی شیندلر از سال معلولین در اروپا(2003)است. زمانی که شیندلر ازهدف پروژه که افزایش آگاهی در مورد وجوه مختلف معلولیت بود حمایت کرد. جایزه  بر بهبود دسترسی ها برای علولین متمرکز بود. اما رشد سریع و تغییرات سریع جمعیتی دسترسی را یک مسئله برای همه ساکنین شهر کرده است، و این جایزه تا به نتیجه رسیدن این مسئله ادامه خواهد یافت.

قرار گرفتن دسترسی به عنوان سرفصل دانشجوبان در مدارس معماری یک دستاورد قابل توجه برای جایزه شیندلر بوده است. بسیاری از مدارس معماری از مشارکت دانشجویانی که موضوع

شیندلر و جایزه

شیندلر جایزه ای  با همین نام  در سال 2003 ، با هدف بالا بردن سطح آگاهی در مورد  موانعی  که در سر راه ساکنان شهر ها به ویژه افراد با معلولیت وجود دارد بنیان گذاری کرد.

 شرکت شیندلر یک شرکت متخصص در راه حل های حرکت ،  بر اساس آسانسور و پله است که به طور مستمر آگاه از مشکلات تحرک در محیط های ساخته شده آگاهی مییابد. ساختمان ها با دسترسی نا مناسب و با موانع زیاد در سر راه پیاده رو و خیابان های شلوغ بین ساختمان و پیاده رو  پثال های ساده ای از مشکلات هستند.

محصولات و فن آوری شرکت شیندلر در جهت کمک به کاهش این مشکلات حرکتی است ، اما  اصل موضوع همیشه معماران و برنامه ریزان شهری هستند و خواهند بود ، زیرا آنها هستند که طراحی محیط های  ساخته شده را بر عهده دارند. از اینرو ، توجه جایزه شیندلر معماران جوان و مدارس معماری در اروپا است.

برای مدت زیادی سیاست شرکت شیندلر" طراحی برای همه" نام داشت که جابجایی بدون مرز رو برای همه فارغ از سن و معلولیت های جسمی مورد نظر قرار می داد. شرکت شیندلر در ساخت سیستم های  کنترل ترافیک و تشخیص هویت که اسانسور ها را در بر اساس نیاز های مسافر اماده به کار کند پیشرو است.و این تکنولوژی از طرف کمیته ویژه اروپایی "جایزه شکستن مرزها" در سال 2001 به رسمیت شناخته است.

گروه شیندلر ، در سوئیس سال 1874 تاسیس شد و از آن زمان در زمینه طراحی ، تولید ، نصب ، خدمات آسانسور و پله برقی و به روز رسانی این سیستم های تقریبا در هر نوع ساختمان به کار مشغول بوده است. خدمات و محصولات شیندلر در بیش از 140 کشور وجود دارد واین محصولات ، هر روز حرکت 900 میلیون نفر را تسهیل می کنند.

 

مسابقه شیندلر 2010

اما اون چیزی که دنبالش هستید مسابقه!

من نمی خوام با ترجمه ضعیفم شما رو از هدف مسابقه و البته جایزش دور کنم یه توضیح مختصر می دم.

سایت مسابقه درمحل بازی های المپیک ١٩٣۶ برلین قرارداره

موضوع طرحی یک زمین ٧۵٠*٨۵٠متر مربعیه در مقایس های شهری و پروژه. اصولا می خوان شما اونجا رو طوری طراحی کنید که تمام استفاده کننده ها فارغ از وضعیت جسمی و سن بتونن به راحتی و بدون خطر به تمام سایت دسترسی داشته باشن و از اون استفاده کنن.

 

خوب اینم صفحه ای از سایت که در مورد مسابقه تاریخش و مدارکش صحبت کرده:

http://www.schindleraward.com/award_index/award_award_2010.htm

 

  
نویسنده : خشت یکم ; ساعت ۱۱:٢۱ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۸/٤

مکان- پدیدارشناسی

1-1-   پدیدارشناسی :

بازگشت به خود اشیا[1] شعار اصلی پدیدار شناسان است.

پدیدارشناسی نگرشی فلسفی است که بنیانگذار آن ادموند هوسرل[2] است و از دست آوردهای قرن بیستم میلادی است. هیدگر[3] از فلاسفه ی پدیدار شناسی است که کمک شایانی به ورود نگرش پدیدار شناسی به مباحث نظری معماری کرده است. متن سخنرانی وی در سال 1951 که با عنوان (ساختن، باشیدن و اندیدشیدن)[4] به چاپ رسید نزدیک ترین گفتار وی به معماری است، که دست مایه ی بسیاری از نظریه پردازان پدیدار شناس معماری، پس از وی گردید.

کریستین نوربرگ ـ شولتس[5] معمار و تاریخ نگار معماری از نظریات هیدگر بسیار متاثر است. او صاحب مباحث و مکتوبات ارزشمندی پیرامون نظریات پدیدار شناسی در حوزه ی معماری است. مطالعه در این زمینه بدون رجوع به نظریات این محقق ممکن نیست.

از دیدگاه پدیدار شناسان هرچیزی یک پدیده[6] است و پدیده سرآغاز راهی است که در طی آن تلاش پدیدارشناس رسیدن به هستیِ وجودیِ بی واسطه یِ آن پدیده است.

شناخت بی واسطه و فارغ از پیش داوری ها و رسیدن به هستی هر پدیده دغدغه ی اصلی این نگرش است. در دیدگاه پدیدار شناسی برای اولین بار تفکر سوژه و ابژه دچار دگرگونی اساسی شده، سوژه و ابژه یگانه می شوند و



8- Return to the things

9- Edmund Husserl

10- Heidegger, Martin

11- Bauen Wohnen Denken

12- Chiristian Norberg-Schulz

13- Phenomenon

ادامه مطلب   
نویسنده : کامیاب رحیم ; ساعت ۱٠:٥٦ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۸/۱