خشت یکم

وبلاگی برای معماری، هنر

تصویری از ایران معاصر در قلب لندن

Architectural Criticism
Embodiment of Iran's Contemporary Image in London

این روزها، آرمین دانشگر، معمار جوان ایرانی مقیم اتریش، با طرح پیشنهادی خود برای ساختمان جدید سفارت ایران در لندن، به چهره‌ای خبرساز در رسانه‌های مختلف تبدیل شده است، ساختمانی که، به گفته او، قرار است تصویری از ایران معاصر را در قلب لندن به نمایش بگذارد. (1)

 

طرح مکعب‌شکل و پنج طبقه ساختمان جدید سفارت ایران در لندن که تاق تماشایی آن به همراه دیوارهای زاویه‌دار و پنجره‌های نامنظم، جلوه‌ای متفاوت به این بنا بخشیده، علاوه بر فضاهای معمول دیپلماتیک، دربردارنده یک مرکز فرهنگی و هنری نیز است که این بخش با استفاده از یک فضای خالی پیوسته، از بخش اصلی سفارت جدا شده و هویت مشخص و بارزی در فرم کلی ساختمان پیدا کرده است. دانشگر هدف خود از ایده خلاقانه ادغام سفارت با مرکز فرهنگی را آشناساختن غربی‌ها با فرهنگ غنی و کمتر شناخته‌شده ایران، به ویژه جریان‌های هنری معاصر آن، بیان می‌کند.

 

 

با توجه به اینکه طرح ساختمان جدید سفارت ایران در لندن، از نظر فرم کلی، خط آسمان، تعداد طبقات، خطوط نما و رنگ مصالح، تقریبا با بافت مجاور خود هماهنگ و سازگار است، به نظر می‌رسد اعتراضات صورت‌گرفته، بیشتر معطوف به تاق و فضای خالی ساختمان باشد که پدیده‌ای نو در این منطقه محسوب می‌شود. در حالی که اگر درباره این خصیصه بارز ساختمان، صرفا قضاوت فرمال نداشته باشیم، درخواهیم یافت اتفاقا این ایده یکی از نقاط قوت طرح برای استقرار در بافت تاریخی است، چون با این کار، تا حد زیادی از حجم توده و ماده کاسته شده و در عوض به فضا اضافه شده و حتی فضای شهری در داخل ساختمان نیز تداوم یافته است. ساختمان کلیسا هم که بیشتر به در خطر افتادن آن استناد می‌شود، اصولا از نظر فرم کلی، خط آسمان، خطوط نما و رنگ مصالح، هیچ سنخیتی با بافت کلی معماری منطقه و حتی بنای مجاور دیگرش که یک ساختمان قدیمی است، ندارد، چه برسد به اینکه سازگاری و تناسب آن را با یک ساختمان جدید قرن بیست‌ویکمی ملاک قضاوت قرار دهیم.

نگاهی به روند معماری دانشگر و آثار مختلف او، نشان می‌دهد که طرح ساختمان جدید سفارت ایران در لندن نیز به نوعی در چارچوب و ادامه رویکرد شجاعانه و نوآورانه او در آثار قبلی قرار می‌گیرد، رویکردی مبتنی بر این اندیشه که در عصر جدید، باید در ساختمان‌های جدید زندگی کرد. دانشگر بر این باور است که هر نسلی باید یادداشت و امضای خود را بر کالبد شهر، البته با حفظ احترام بناهای نسل‌های گذشته، بگذارد تا نسل‌های آینده آنها را به کم‌کاری، بی‌فکری و خوشه‌چینی صرف از دستاوردهای گذشته متهم نکنند. او بر اساس این نگرش، زبان فرمال ویژه‌ای را، مبتنی بر پیوستگی فضایی و ارزش‌بخشی به فضاهای نیمه‌باز، البته با اتکا به سازه‌های متهورانه، در پروژه‌های مختلف تعقیب کرده که تداوم این زبان را در پروژه سفارت نیز می‌توان مشاهده کرد. (2)

 

آنچه که طرح ساختمان جدید سفارت ایران در لندن را بحث‌انگیز ساخته، قرارگیری این ساختمان در یکی از مناطق تاریخی لندن، و به ویژه همجواری آن با یک کلیسای قدیمی 150 ساله است. همین امر، ظاهرا به مذاق انگلیسی‌های محافظه‌کار خوش نیامده و باعث بروز نگرانی‌ها، اعتراضات و واکنش‌های منفی در میان ساکنان محلی شده که معتقدند این ساختمان مدرن هیچ تناسبی با ساختمان‌های دیگر ندارد و در میان این بافت تاریخی، یک تافته جدابافته به نظر می‌رسد. دامنه این اعتراضات به جایی رسیده که ساکنان محلی از پرنس چارلز، ولیعهد علاقه‌مند به حفظ آثار تاریخی بریتانیا، برای جلوگیری از اجرای این طرح مدرن که به زعم آنان، یکپارچگی بافت تاریخی لندن را از بین خواهد برد، درخواست کمک کرده‌اند. البته هنوز هیچ پاسخی از سوی پرنس چارلز منتشر نشده و تصمیم‌گیری درباره ساخت یا عدم ساخت این ساختمان، به پاییز امسال موکول شده است.

توجه به حاشیه‌های ایجادشده در مورد پروژه ساختمان جدید سفارت ایران در لندن، انتظار می‌رود دکتر دانشگر درباره روند طراحی این ساختمان، توضیحات بیشتر و شفاف‌تری ارائه دهند و اطمینان و رضایت دو گروه اصلی مخاطبان این اثر را جلب کنند: گروه اول، انگلیسی‌هایی که مشتاق‌اند از چگونگی حفظ احترام و یکپارچگی بافت تاریخی‌شان در طراحی این ساختمان اطمینان پیدا کنند و گروه دوم ایرانیانی که مشتاق‌اند هویت ایرانی‌شان را در کالبد این بنا جست‌وجو و کشف کنند.

 

 

 

. برای مطالعه برخی بازتاب‌های رسانه‌ای طرح ساختمان جدید سفارت ایران در لندن ، می‌توانید به سایت‌های زیر مراجعه کنید:

- Daily Telegraph: Prince Charles called on to block modern Iranian embassy next to historic church
-
The Guardian: Iran seeks more urbane image with sleek new London embassy
-
The Guardian: Iran wants to dazzle London, but will Prince Charles give his consent?
-
e-architect: Embassy of Islamic Republic of Iran in London
-
designboom: daneshgar architects: iranian embassy, london
-
World Architecture News: The Prince and Persia

2. برای آشنایی بیشتر با زبان معماری دانشگر، می‌توانید به یادداشت «دانشگر، در جست‌وجوی زبانی برای معماری امروز» مراجعه کنید.

منبع:http://www.zorwan.persianblog.ir

 

 

  
نویسنده : بهزادزندی ; ساعت ٩:۳٤ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٩/٥/۳٠
تگ ها :

فـراخوان دومین مسابقه ی معماری داخلی و طراحی مبلمـان

فـراخوان دومین مسابقه ی معماری داخلی و طراحی مبلمـان

اهداف مسابقه
1. ترویج و اشاعه­ی اُلگوهای مطلوب و مناسب در معماری داخلی
2. ارتقاء کیفیّت فضاهای داخلی
3. تأکید بر ضرورتِ استفاده از متخصّصان در فعّالیّتِ معماری داخلی
4. حسّاس نمودنِ دست­اندرکاران اعم از کارفرمایان، متخصّصان و دانشجویان این رشته­ی دانشگاهی، و در کلّ، ایجاد حسّاسیّت بـه موضوع معماری داخلی در افکار عمومی (ارتقاء سلیقه­ی عمومی)
5. ایجاد فضای تعامل و رقابت سالم بین طرّاحان و معماران داخلی
6. ایجاد امکان معرّفی فعّالیّتها، به­خصوص برای استعدادهای جوان
7. ایجاد نسل جدید طرّاحان، انتقال تجارب نسلهای قبلی
8. توانبخشیِ فضاهای فرسوده (جلوگیری از میرایی)


بخشهای مسابقه: 
1. معماری داخلی فضاهای مسکونی (اعم از آپارتمانی و ویلایی در مقیاس یک واحد)
2. معماری داخلی فضاهای عمومی (اعم از فضاهای کاری یا اوقات فراغت شامل اداری، فروشگاهی و فرهنگی، در مقیاس یک واحد)
3. طرّاحی مبلمان مخصوص فضاهای مسکونی، کاری یا اوقات فراغت (مبل، صندلی، کاناپه، میز، چراغ و…)
جوایز مسابقه:
جوایز این دوره از مسابقه جمعاً به مبلغ چهارده میلیون تومان به شرح زیر می­باشد:
1. شش میلیون تومان برای نفر برگزیده در بخش مسکونی؛ به علاوه­ی اهدای تندیس و لوح تقدیر و معرّفی در فصلنامه­ی هُنر معماری
2. شش میلیون تومان برای نفر برگزیده در بخش عمومی؛ به علاوه­ی اهدای تندیس و لوح تقدیر و معرّفی در فصلنامه­ی هُنر معماری
3. دو میلیون تومان برای نفر برگزیده در بخش طرّاحی مبلمان؛ به علاوه­ی اهدای تندیس و لوح تقدیر و معرّفی در فصلنامه­ی هُنر معماری
شرایط و نحوه ی شرکت در مسابقه:
1. شرکت در این مسابقه برای عموم معماران، طرّاحان، معماران داخلی و هنرمندان آزاد است.
2. اثبات مالکیّتِ اثر بر عهده­ی شرکت­کننده است.
3. حقّ چاپ پروژه­ها با ذکر نام طرّاحان برای مؤسّسه­ی هنر معماری قرن محفوظ خواهد بود.
4. تکمیل فرم شرکت در مسابقه که روی سایت مؤسّسه­ی هنر معماری قرن و نیز در فصلنامه­ی هُنر معماری (شماره­ی 16، بهار 89 و 17، تابستان 89) موجود است.
5. طرح ارسالی باید پروژه­ی اجراشده باشد.
6. ارسال اسنادی که طرح را توصیف می­کنند، از قبیل پلانـها، مقطع­ها، نقشه­ها، پرسپکتیوها، عکسـهای واقعی پروژه و تصاویر سه­بُعدی؛ ترجیحاً اتودها و اسکیسـهای دستی و دیتیل­هایی که ممکن است در امر داوری و ارائه­ی طرح مؤثّر باشد.
7. ایده­ی اصلی طرح (Design Concept)
8. مقیاس نقشه­ها آزاد است.
9. طرح در ابعاد 70×50 و حداکثر در 3 شیت (برای هر پروژه) ارائه شود.
10. علاوه بر شیتهای 70×50، ارسال فایل پروژه با فُرمتِ TIF یا PDF  با رزولوشن 300dpi برروی لوح فشرده الزامی است.
11. شیتهای ارسالی حتماً باید روی فُم­بورد الصاق شده باشند.
12. شرح مختصر و مفیدی از ایده­ی طرح و توضیح روند کلّی اجرا و تاریخ بهره­برداری از طرح در فایل ارسالی، با فرمتِ Word، و حدّاقل به اندازه­ی یک صفحه­ی A4 ضمیمه شود.
13. مشخّصات طرّاح و نام پروژه و سایر مشخّصات از قبیل لوگو، امضا، نشانه­ی خاصّ طرح یا شرکت یا گروه طرّاحی در آثار ارسالی وجود نداشته باشد و فقط در فرم ثبت­نام و فایل مربوطه و پاکتِ پستی قید گردد.
14. محدودیّتی در تعداد پروژه­های ارسالی وجود ندارد.
15. آثار ارسال­شده به هیچ وجه مسترد نخواهند شد.

ادامه مطلب   
نویسنده : بهزادزندی ; ساعت ۱۱:٥٢ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٩/٥/٤

کوروش فرزامی در گذشت.

متاسفم که همچین خبری رو در این وبلاگ منتشر می کنم.

اما با کمال تاسف امروز خبر در گذشت کوروش فرزامی کسی که اکثر شماها اون رو با طراحی مثال زدنی سر در دانشگاه تهران می شناسید به دستم رسید.

 

مرحوم فرزامی سر ذر دانشگاه تهران رو در یک مسابقه دانشجویی که از طرف ریاست وقت دانشگاه برگذار شده بود برنده شد و در سال 1347 مبلغ 245000 ریال برای اجرای اون هزینه شد. ابعاد و اندازه مقیاس  جایگیری مناسب و همچنین کانسپت ممتار اون خیلی سریع این اثر رو تبدیل به نمادی از آموزش عالی ایران و البته دانشگاه و دانشگاه تهران کرد. این سردر جزء آثار ملی ایران ثبت شده است.

ساخت مرکز صدا و سیمای شهرهای سنندج و مهاباد، ‌شهرک مسکونی دانشگاه تهران، ‌مجموعه صنعتی صدا و سیما، ‌بیمارستان تهران کلینیک، کارخانه زامیاد، غرفه ایران در نمایشگاه بین المللی اوزاکای ژاپن، ‌غرفه فرانسه در نمایشگاه بین المللی تهران از جمله آثار معمار فقید کوروش فرزامی است.

 

 

  
نویسنده : خشت یکم ; ساعت ٩:٥٧ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٩/٥/۳
تگ ها : معماری

فراخوان مسابقه سردرب دانشگاه تربیت معلم آذربایجان


دانشگاه تربیت معلم آذربایجان در نظر دارد تا طرح سردرب دانشگاه را با شرایط زیر به مسابقه بگذارد. لذا از کلیه علاقه مندان و متخصصان و دانشجویان دعوت می گردد تا نسبت به ارائه طرح خود حداکثر تا تاریخ 89/5/31 به دفتر امور فنی دانشگاه اقدام نمایند.


به گزارش سایت معماران دانشگاه تربیت معلم آذربایجان در نظر دارد تا طرح سردرب دانشگاه را با شرایط زیر به مسابقه بگذارد. لذا از کلیه علاقه مندان و متخصصان و دانشجویان دعوت می گردد تا نسبت به ارائه طرح خود حداکثر تا تاریخ 89/5/31 به دفتر امور فنی دانشگاه اقدام نمایند.

ویژگی و مشخصات کلی طرح:

- در نظر گرفتن پارکینگ ورودی دانشگاه قبل از سردرب
- در نظر گرفتن فضای ملاقات در قسمت ورودی با متراژ 40 مترمربع
- انعکاس ویژگی آرم دانشگاه در طراحی
- الزام به تعبیه دربهای نفررو و ماشین رو مجزا برای ورود و خروج با در نظر گرفتن ورودی خواهران و برادران
- منعکس کننده نماد های مای، مذهبی ، تاریخی و بومی فرهنگی منطقه
- داشتن هماهنگی با ساختمان های موجود دانشگاه

مدارک و مستندات شرکت در مسابقه:

- پرسپکتیو
- نما با مقیاس 1:100
- پلان 1:100
- برش 1:100
- ارائه موارد فوق هم به صورت چاپ شده و هم فایل در لوح فشرده
- ارائه فایل 3DMaxبه صورت اختیاری

جوایز نفرات برتر:

به نفرات اول تا سوم ضمن اعطای تقدیرنامه از طرف ریاست محترم دانشگاه، جوایزی به شرح زیر تقدیم خواهد شد.
نفر اول : 5 سکه تمام بهار آزادی
نفر دوم: 3 سکه تمام بهار آزادی
نفر سوم : 1 سکه تمام پهار آزادی
ضمنا برنده طرح برای ادامه فازهای بعدی در اولویت خواهد بود.
در صورت نیاز به هرگونه اطلاعات می توانید با امور فنی دانشگاه با شماره تلفن 04124327528 تماس حاصل فرمایید.

منبع
  
نویسنده : خشت یکم ; ساعت ۱٠:۳٠ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٩/٥/۱