خشت یکم

وبلاگی برای معماری، هنر

یه کار جدید از سانتیاگو کالاتراوا- اینم به خاطر امیر

 

 

البته امیر نیازی به ترجمه دست و پا شکسته من نداره اما همونطور که از اول راه قرار گذاشتم مطلب رو به صورت زبان اصلی اینجا نخواهم گذاشت. ترجمه با ذکر منبع تنها روش ماست.

 

سانتیاگو کالاتراوا

ایستگاه قطار برقی لیچ١

لیچ، بلژِک- 2009

ایستگاه قطار برقی لیچ یک گره اصلی شبکه راه آهن اتحادیه اروپاست. یک خط بین لندن، پاریس، بروکسل و آلمان.

 

Image

ایستگاه قطار جدید کالاتراوا در لیچ دو قسمت از شهر را که در گذشته به وسیله ریل های راه آن از هم جدا افتاده بودند را به هم متصل کرده است.قسمت شمالی که یک منطقه مسکونی سنتی قرن ١٩ همی به حساب می آید و قسمت جنوبی که یک منطقه مسکونی در بستری از فضای سبز است.

Image

کانسپ طرح شفافیت و یک گفتگو شهری٢ با شهر بوده است. شفافیت با طاق بزرگ،سازه ای از شیشه و فولاد،و با خیمه ی 145 متری بلد پروازانه ای که 5 سکوی قطار را پوشانده ، ترجمه شده است. ساختمان عظیم شیشه ای به جای نما هایی سنتی جایگزین شده استو باعث تعامل بین فضای داخل ایستگاه و شهر شده است.


 

تاریخچه:

In 1838, only three years after the first continental railway, a line linking Brussels and Ans, in the northern suburbs of Liège, was opened. The first train station of Liège-Guillemins was inaugurated in May 1842, linking the valley to the upper Ans station. In 1843, the first international railway connection was born, linking Liège to Aachen and Cologne.

در سال ١٨٣٨ ،  خط اتصال بروکسل و آینس باز گشایی شد. این اولین خط آهن بلژیک بود ،در ١٨۴٢تنها سه سال پی از آن ایستگاه لیچ-گوئیلمینس باز گشایی شد و در دره ای بالاتر از آینس به خط آهن پیوست. در سال ١٨۴٣ اولین خط آهن بین المللی نیز بازگشایی شد خط اهن آخن به کلن در آلمان.(عکسی که در پائین می بینید)
ax

آن ایستگاه در سال های ١٨٨٢ و ١٩٠۵ مورد بازسازی قرار گرفت و در سال ١٩۵٨ با یه ایستگاه مدرن (برای زمان خودش) جایگزین شد و این ایسگاه تا ژوئن سال ٢٠٠٧ که کالاتراوا ساخت ایسگاه جدید رو شروع کنه به کار خودش ادامه داد.(عکسی که در پائین می بینید)

ax

 

 

و اما ایستگاه جدید:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

ایستگاه به صورت عمودی سازماندهی شده است : نسبت به محل د لا گاره سکوهای راه آهن و پل دسترسی پیاده  در٣ طبقه(سطح) ساماندهی شده اند. این در حالی است که نسبت به تپه های کواینته، ده متر بالاتر هستند که باعث میشود در این قسمت ساختمان ۵ طبقه باشد ؛ سه طبقه پارکینگ ، یک طبقه مخصوص پیاده کردن مسافران که به پل عابر پیاده نیز وصل شده است. یک طبقه هم به مسیر بالا رونده مخصوص پیاده ها اختصاص پیادا کرده است
در بخش هم ارتفاع با دلا گاره، خیابان شهری تقویت شده و نواری از واحدهای تجاری شکل گرفته است. پل های عابر پیاده و زیر گذرها بستری را برای ارتباط سیال بین دو طرف از ایستگاه فراهم آورده است. سالن بزرگ مسافری و فروش بلیط SNCB منطقه در محور اصلی واقع شده اند.

 

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

پروژه  نما در معنای سنتی ندارد ، در تعامل بین داخل و خارج ساختمان بدون درز است. در واقع سقف نما پروژه است. به یک ناظر در تپه ، سقف سازمان داخلی ایستگاه نشان میدهد. به یک ناظر در داخل ایستگاه ،  از میان  طاقهای سقف دیدی به خارج از می دهد . از دیدگاه هر بیننده ای، حس شفافیت حکمفرماست.

 

Image

Image
Drawing courtesy Santiago Calatrava
Plan

Image
Sketch courtesy Santiago Calatrava

Image
Model photo courtesy Santiago Calatrava

Image
Model photo courtesy Santiago Calatrava

Image
Model photo courtesy Santiago Calatrava

مشخصات فیزیکی پروژه:

  • Construction area: 49,000 square meters (including roads)
  • Overall length: 488 meters
  • Total area of Glass Roof: 33,000 square meters
  • Completed: 2009

کار فرما:

 SNCB Holding, Infrabel and Euro Liège TGV

 خود کالاتراوا در مورد اثرش اینطور گفته که

"My goal was to create a building that reflects the new stations potential significance as a high speed inter-urban link between Europe’s cities.
I imagined a building without facades with a soaring roof above offering protection from the elements (particularly the ever present rain of the Belgian Winter). This could maintain the views through and of the station. The vaulted shape was a natural development of this vision while the soft (perhaps feminine) undulating curve of the roof was selected to mimic the graceful rise and fall of the Cointe hills beyond.
I felt that there was no better way to celebrate the technological achievement of the TGV trains than to expose the working platforms and the dynamism of the moving ensemble of passengers and trains."

هدف من  ایجاد ساختمانی بود که منعکس کننده توانایی های بالقوه ایستگاه های جدید به عنوان یک نقطه پیوند، با سرعت بالا، بین شهرهای اروپا باشد.
من یک ساختمان بدون نما با سقف بلند برای حفاظت از عناصر (به خصوص باران همیشه حاضر در زمستان بلژیک) تصورکردم. این(ایده) می تونست از دید خارج و داخل ایستگاه محافظت کند. فرم طاقی شکل سازه بسط طبیعی همین تفکر بود. منحنی های نرم و مواج سقف به تقلید از فراز و فرود های دلپذیر تپه های کواینته3 انتخاب شده بودند.
احساس می کنم که هیچ راه بهتری برای تجلیل از دستاورد های فن آوری  قطار TGV که جایگاه کار و حرکت دسته جمعی مسافران و قطار ها رو به نمایش گذاشت، وجود ندارد.

Image

Image

Image

 

منبع:

Santiago Calatrava arcspace features

-----------------------------------------------------------------------------------------------

١- Liège

٢-an urban dialog

3-Cointe hills

  
نویسنده : خشت یکم ; ساعت ٩:٥۱ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٩/۱۱